Standardy Ochrony Małoletnich w Szkole Muzycznej Yamaha Wejherowo/Rumia
Zgodnie z art. 22 ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle
seksualnym i ochronie małoletnich, oraz jej nowelizacją z 15 lutego 2024 r. (tzw. ustawa Kamilka)
informujemy, iż z dniem 15.08.2024r Szkoły Muzycznej Yamaha w Wejherowie i Rumi z dniem
15.08.2024r. wprowadzają do stosowania następiujące „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej
„Standardami”)
§1. Definicje pojęć
1. Dyrektor Szkoły – Dyrektor Szkoły Muzycznej Yamaha; dotyczy placówek w Wejherowie oraz Rumi
2. Szkoła, SMY, placówka – Szkoła Muzyczną Yamaha w Wejherowie i Rumi
3. pracownik – osoba zatrudnioną na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia w Szkole Muzycznej
YAMAHA
4. partnerzy współpracujący ze Szkołą – osoby wykonujące zadania zlecone na terenie Szkoły (np.
praktykant, stażysta) oraz podczas organizowanych przez Szkołę Muzyczną Yamaha Wejherowo
obozów letnich (np. pielęgniarka, ratownik WOPR, animator etc.)
5. uczeń – każda osoba uczęszczającą do placówki Szkoły Muzycznej Yamaha w Wejherowie i Rumi
6. małoletni, dziecko – zgodnie z kodeksem cywilnym osoba do ukończenia 18 roku życia
7. opiekun ucznia – osoba uprawniona do reprezentacji i stanowieniu o małoletnim, w szczególności jego
przedstawiciel ustawowy
8. przedstawiciel ustawowy – rodzic bądź opiekun posiadający pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna
prawnego (osoba reprezentującą dziecko, ustano-wioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie
przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją)
9. zgoda opiekuna małoletniego – zgoda co najmniej jednegoz rodziców małoletniego. W przypadku
braku porozumienia między opiekunami zastrzegamy sobie prawo do uznania, iż zgoda nie obowiązuje
do czasu ustalenia przez opiekunów jednolitego stanowiska w kwestii wymagającej w/w zgody
10. krzywdzeniu małoletniego – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego, na szkodę
małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Szkoły, lub zagrożenie dobra małoletniego.
Pod tym pojęciem należy rozumieć przemoc fizyczną (celowe uszkodzie ciała, zadawanie bólu lub
groźba uszkodzenia ciała etc.), emocjonalą (poniżanie, krzyk, wciąganie w konflikty dorosłych,
manipulacja eyc.) oraz seksualną (zarówno zachowania z kontaktem fizycznym, np. dotykanie,
współżycie, jak i bez kontaktu fizycznego, np. dystrybucja pornografii, obnażanie się etc.)
11. dane osobowe ucznia – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację
ucznia
12. Osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Dzieci – dyrektor sprawujący nadzór nad realizacją
Polityki Ochrony Dzieci w placówce
13. Zespół interwencyjny – zespół powołany przez dyrektora w przypadku krzywdzenia dzieci. W skład
zespołu wchodzą: osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Dzieci, nauczyciele dziecka, dyrektor,
pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka
Standardy Ochrony Małoletnich opracowane przez SMY Wejherowo/Rumia wyznaczają:
a) Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu.
b) Procedury reagowania na krzywdzenie
c) Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania
pomocowe
d) Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni w tym zachowania niedozwolone
e) Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie, w tym ochrony
wizerunku i danych osobowych
SMY Wejherowo/Rumia wdrożyła i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione
całemu personelowi. Każdy pracownik wie komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i
kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi szkoły udostępnione są dane
kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku
krzywdzenia małoletnich
§2. Postanowienia ogólne
1. Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
a) zwrócenie uwagi personelu szkoły, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność
podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich uczniów przed krzywdzeniem
b) określenie zakresu obowiązków pracowników szkoły w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony
uczniów przed krzywdzeniem
c) wypracowanie adekwatnej procedury działania w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich
d) wprowadzenie działalności wychowawczo - profilaktycznej w zakresie zapewnienia ochrony uczniów
przed przemocą
2. Personel szkoły w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka
krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone w
Standardach
3. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.
4. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel placówki
5. Dyrektor szkoły powołuje Zespół ds. Ochrony Małoletnich odpowiedzialny za monitorowanie realizacji
Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i
prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń
6. Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu, Dyrektor
będzie odpowiedzialny osobiście
§3. Zasady rekrutacji personelu
1. SMY Wejherowo/Rumia dokładają wszelkich starań, by zweryfikować kwalifikacje kandydata przed
dopuszczenim do pracy, w tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona
praw dzieci i szacunek do ich godności
4. SMY Wejherowo/Rumia przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców
Przestępstw na Tle Seksualnym (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób, w stosunku
do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko
wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w
Rejestrze. Figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata
5. SMY Wejherowo/Rumia wymaga od osoby zatrudnianej lub od innej osoby przed dopuszczeniem do
wykonywania czynności z małoletnimi w placówce (np. wolontariusza, praktykanta), zaświadczenia z
Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV
Kodeksu karnego, w art.189a i art. 207 Kodeksu karnego 3 oraz w Ustawie o przeciwdziałaniu
narkomanii
6. Kandydat/kandydatka składa oświadczenia o posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności do
czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych; o niekaralności oraz o toczących się
postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych
7. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie, przedkłada dyrektorowi YSM Wejherowo/Rumia
informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej
związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie
przewiduje wydawania informacji dla w/w celów
8. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej
oświadczenia, że nie był/a w tym państwie prawomocnie skazany/a. Oświadczenie musi zawierać
klauzulę o treści „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”,
która zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia
§4. Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni
1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi, a personelem szkoły jest działanie dla dobra
ucznia/dziecka, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego
najlepszym interesie
2. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych
szkoły oraz swoich uprawnień i kompetencji
3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników
(pedagogicznych i niepedagogicznych), stażystów, praktykantów i partnerów
4. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3 obejmują w szczególności:
a) Utrzymywanie profesjonalnej relacji z uczniami i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający,
adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych uczniów
b) Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z uczniami, podkreślające zrozumienie dla uczuć
przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę i okazujące zainteresowanie, wsparcie i
gotowość do rozmowy
c) Wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu
d) Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych ucznia
e) Uwzględnianie potrzeb ucznia oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb
rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów
f) Równe traktowanie uczniów bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status
społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd
h) Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec ucznia,
reagowanie na zachowania niepożądane
i) Udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec
małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości
stosowania przemocy wobec małoletniego
j) Panowanie pracownika nad własnymi emocjami
k) Za zgodą rodzica jeśli zachodzi konieczność kontaktu z uczniem poza godzinami pracy dozwolone jest
korzystanie z komunikatorów społecznościowych
l) Jeśli uczeń i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on poufność wszystkich
informacji dotyczących innych uczniów
§5. Zachowania niedozwolone
W relacji personelu z małoletnimi uczniami niedopuszczalne jest:
1. stosowanie wobec ucznia przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych,
wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby)
2. zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie uczniów
3. podnoszenie głosu, krzyczenie na uczniów, wywoływanie u nich lęku (chyba, że wymaga tego sytuacja
np. ostrzeżenie w trosce o bezpieczeństwo ucznia)
4. ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.)
dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów
5. zachowywanie się w obecności uczniów w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów
wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności
seksualnej
6. nawiązywanie z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu
propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów
oraz udostępnianie uczniom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę
7. faworyzowanie uczniów
8. utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych
pracownika
9. proponowanie uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych,
spożywanie ich wspólnie z uczniami lub w ich obecności
10. zapraszanie uczniów do swojego miejsca zamieszkania
§6. Kontakt fizyczny z dziećmi
Każde działanie wobec dziecka noszące znamiona aktu przemocy jest niedopuszczalne. Istnieją
sytuacje, w których kontakt fizyczny z dzieckiem może być stosowany i spełnia zasady bezpiecznego
kontaktu. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej zasady, po to by określić jaki kontakt fizyczny jest
odpowiedni, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie
wobec innego. Należy więc zawsze kierować się swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i
odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny i zachowując świadomość, że nawet
przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
Dopuszczalny kontakt fizyczny pomiędzy pracownikiem a dzieckiem powinien być związany wyłącznie z
procesem edukacji , pomocą dziecku w czynnościach higienicznych lub też koniecznością zapewnienia
dziecku bezpieczeństwa lub potrzebą uspokojenia dziecka. Może odbywać się wyłącznie za zgodą
dziecka lub jego opiekuna.
§7. Kontakt przed i po zajęciach
1. Kontakt z dzieckiem powinien odbywać się wyłącznie w trakcie zajęć, koncertów, imprez
organizowanych przez placówkę oraz dotyczyć celów mieszczących się w zakresie sprawowanych
obowiązków
2. Kadrze nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi w
innych miejscach
3. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dzieckiem przed lub po zakończonej lekcji , pracownik
powinien poinformować o tym dyrektora szkoły, a opiekun dziecka musi wyrazić zgodę na taki kontakt
4. Jeśli dziecko i jego opiekun dzieci są osobami bliskimi lub znajomymi pracownika, podczas kontaktów
towarzyskich, pracownik zobowiązany jest do zachowania w poufności wszystkich informacji
dotyczących innych dzieci oraz ich opiekunów
§8. Zasady kontaktów online
1. Każdy członek kadry jest świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania
prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także własnych działań w Internecie
2.Członek kadry nie może używać swoich prywatnych kont w mediach społecznościowych do
publikowania informacji związanych z pracą z dziećmi. Wszelka tego rodzaju komunikacja jest
prowadzona wyłącznie poprzez oficjalne media społecznościowe podmiotu i może być jedynie
udostępniana z oficjalnych kanałów placówki. Publikując komentarze na portalach społecznościowych
każdy pracownik kieruje się rozwagą, i ocenia czy nie zagraża to dobru dziecka i nie wyrządzi mu
krzywdy
3. Członkowi kadry nie wolno nawiązywać kontaktów z dzieckiem poprzez przyjmowanie bądź
wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych dla celów innych niż służbowe
4. Komunikacja internetowa z uczniem (Messenger, WhatsApp, Instagram itp.) powinna odbywać się w
miarę możliwości za pośrednictwem opiekuna. W przypadku, kiedy nie jest to możliwe, należy uzyskać
zgodę opiekuna oraz dziecka na komunikację bezpośrednią, pamiętając o tym, że każdorazowo musi
być to kontakt jawny, oraz udostępniony opiekunowi dziecka oraz dyrekcji placówki na ich życzenie
§9. Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku małoletnich w placówce
1.SMY Wejherowo/Rumia zapewnia standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z
obowiązującymi przepisami prawa oraz zasadami określonymi pomiędzy opiekunem a podmiotem
2. Placówka ma prawo do utrwalania i publikacji wizerunku dziecka wyłącznie na zasadach określonych
w umowie
3. Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę
wizerunku dziecka
4. Pracownikowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka
(filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica
lub opiekuna prawnego dziecka
5. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik placówki może skontaktować się z
opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi
mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna
6. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz,
publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest
wymagana
7. Upublicznienie przez pracownika placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie
(fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka
8. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony
zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany
9. Zgoda rodzica na utrwalenie wizerunku dziecka może być wycofana w dowolnym momencie na
pisemny wniosek rodzica/prawnego opiekuna
§10. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
1. Pracownicy placówki w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka
krzywdzenia dzieci
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka nauczyciele podejmują rozmowę z rodzicami,
przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie
pomocy
3. Nauczyciele monitorują sytuację dziecka
4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko opisane w §4 niniejszego
dokumentu
5. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu
oraz współpracujących z nią osób w ramach praktyk, wolontariatu lub stażu i obejmuje:
a) weryfikację w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
b) złożenie przez kandydata zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego
c) w razie konieczności złożenie przez kandydata suplementacyjnych dokumentów wyszczególnionych w
§3 nieniejszego dokumentu
6. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i
partnerów
7. Znajomość i zaakceptowanie zasad jest potwierdzone własnoręcznym podpisaniem oświadczenia
§11. Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
1. W przypadku uzyskania informacji lub zauważenia przez pracownika, że dziecko jest
krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i zgłosić ten fakt dyrektorowi lub
osobie odpowiedzialnej za Politykę Ochrony Dzieci.
2. Dyrektor informuje nauczyciela i inne osoby odpowiedzialne za Politykę Ochrony Dzieci oraz wzywa
rodziców/opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu
3. Dyrektor powołuje zespół interwencyjny
4.Zespół interwencyjny sporządza:
a) opis sytuacji dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, dyrektorem, nauczycielami,
wychowawcami, psychologiem, rodzicami/opiekunami lub innych informacji uzyskanych przez
członków zespołu
b) plan pomocy dziecku na podstawie w/w opisu
5. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
a) podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym
zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki
b) wsparcia, jakie szkoła zaoferuje dziecku
c) skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba
6. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez dyrektora rodzicom/opiekunom z zaleceniem
współpracy przy jego realizacji
7. Dyrektor informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia
dziecka do odpowiedniej instytucji (sąd rodzinny lub przewodniczący zespołu
interdyscyplinarnego - procedura „Niebieskiej Karty”)
8. Po poinformowaniu rodziców przez dyrektora placówki – zgodnie z punktem poprzedzającym –
dyrektor składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do Sądu Rejonowego, Wydział Rodzinny i
Nieletnich
9. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji wskazanych w punkcie poprzedzającym instytucji
10. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji. Kartę załącza się do dokumentacji
placówki
11. Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków
służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są
zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy wyłączając informacje przekazywane
uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych
12. W przypadku, gdy osobą krzywdzącą jest pracownik , zostaje sporządzona notatka służbowa
i przekazana bezpośrednio do odpowiednich służb - Policja, Prokuratura, Kuratorium Oświaty.
Uwagi końcowe
1. Standardy wchodzą w życie z dniem 15.08.2024r.
2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie informacji na stronie internetowej szkoły
3. Standardy zostały przyjęte do realizacji, po przedstawieniu przez dyrektora szkoły na zebraniu
pracowników
Dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za interwencję w przypadku
krzywdzenia małoletnich
1.Komenda Powiatowa Policji w Wejherowie, ul. Dworcowa 14, tel. 47 742 97 22
2.Sąd Rejonowy w Wejherowie, Wydział Rodzinny i Nieletnich, ul. Reformatów 9, tel. 58 672 89 74
3. Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej w Wejherowie, ul. Reformatów 9, tel. 58 672 89 22
4. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Wejherowie, ul. Sobieskiego 279A, tel. 58 672 27 02, 58 672
40 63, 58 672 17 60
5. Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002